Copyright Date:
2017
Edition Date:
2017
Release Date:
01/09/18
ISBN:
0-8173-5907-9
ISBN 13:
978-0-8173-5907-2
Dewey:
741
Language:
Spanish
Reviews:
School Library Journal
(Mon Jan 01 00:00:00 CST 2018)
Gr 4-8 The author's Darkroom: A Memoir in Black and White is now available in a remarkable Spanish translation. This graphic novel describes her life as an immigrant from Argentina living in Marion, AL, during the civil rights movement. Weaver does not tell her story chronologically; instead the narrative flits back and forth between indelible images from the present and the past. As a child, she tries to make sense of the protestors at a nearby church. The young Lila interacts with African American students as her school is slowly integrated. Her thoughts on racism is influenced by her point of view as a light-skinned Argentinian who is on the outside and on the receiving end of prejudice. As indicated by the title, the author uses the imagery of photography to tie the narrative together. Her father was an amateur photographer who built makeshift darkrooms wherever the family lived. Vázquez's translation is thoughtful and diligent. This is a stunning, original piece of work distinguished for its design but, more important, for its unique perspective on a very timely subject. VERDICT A strong choice for graphic novel and Spanish-language collections. Tim Wadham, Children's Literature Consultant, Puyallup, WA
La novela gráfico de Lila Quintero-Weaver que obtuvo amplio reconocimiento crítico. Por medio de impresionantes ilustraciones, la autora ofrece una memoria cautivante y conmovedora de la infancia, las relaciones raciales, la etnicidad y la identidad en el sur de los Estados Unidos. Sus dibujos de estilo sutil, pero efectivo, refuerzan dramáticament una sentida narración. En 1961, cuando la autora tenía cinco años, su familia salió de Buenos Aires, Argentina, para emigrar a los Estados Unidos y establecerse en Marion, un pueblo en el corazón del Black Belt de Alabama. En una región definida por la segregación racial, la familia Quintero, por su condición de clase media educada, se halló en una situación privilegiada para observar las tensiones que minaban la cultura y la sociedad en la que vivían. Weaver salió de constancia de lo que signifacaba ser una niña latina en una le las regiones más racistas del sur de los Estados Unidos, tratando de entender tanto un país extranjero, como el horror de las relaciones raciales de nuestra nación. Excluida de las categorías raciales empleadas por entonces, la autora observó desde muy temprana edad las desigualdades de la cultura estadounidense, regida por un ideal de belleza femenina que privilegiaba a la mujer rubia y de ojos azules. A lo largo de su vida, Weaver ha luchado por encontrar su lugar en la sociedad norteamericana cuestionando la discriminación de su entorno. Cuarto oscuro contituye su legado visual y verbal sobre esa lucha.